mandag 3. september 2012

Ørretfiske på Laksefjordvidda

Dato: 29.08 - 01.09-12

Laksefjordvidda i Finnmark er velkjent for godt ørret og røyefiske. Fiskevannene ligger på rekke og rad, så det er bare å velge og vrake. Området ligger mellom Ifjordfjellet i nord og Tana i sørøst. Terrenget preges av avrundede former og en mengde vann. Det er stort sett lyng med innslag av myrer. Flere steder går det ATV-spor innover området, noe man kan velge å benytte seg av eller styre unna. Vi valgte å følge et spor i starten samt slutten av turen for å komme oss raskt inn og ut til fiskevannene da vi hadde begrenset med tid til rådighet. I løpet av fire dager så vi et glimt av én ATV i tilknytning til ei hytte. Ellers møtte vi ikke på noen personer. Totalt tilbakela vi ca 6 mil i terrenget i løpet av turen.

Vi startet turen ved å gå sørover fra Ifjordfjellet. Vi fulgte da et ATV-spor ca ei mil sørover, for så å gå av sporet og i retning sørvest. Med oppholdsvær og glimt av sol var det fint vær, om man så bort i fra sørvesten som stod i mot store deler av turen.

Akkurat startet fra Ifjordfjellet i retning sørover langs et ATV-spor.

En del av vannene hadde tørket mye inn. Dette et vann uten fisk.

Rester etter en rein.

Ikke noe å utsette på humøret!

Etter hvert begynner vannene å vise seg.

En enslig rein i solnedgangen fulgte med oss fra en høyde.

Fullmånen hang lavt i landskapet.

Campen for kvelden.

Tone knakk stanga på første kastet. Det viste seg at hun hadde klemt den i bildøra under utlasting av utstyret. Hun fikk låne den ene av to stenger jeg hadde med.

Stemningsbilde i skumringen.

Det er lite kvist å finne i området. Vi tok med en peiskubbe for kosen.

Dag 2 - Dårlig fiske i sørvesten

Vi fortsatte turen med å gå lengre inn på vidda, og det var først nå vi begynte å komme inn i området med mye fiskevann. Sørvesten stod godt imot og skapte bølger på vannene. Vi gjorde forsøk i flere vann med makk samt sluk uten noe resultat. I løpet av dagen måtte vi også forflytte oss ca 12 km for å holde tidsskjemaet på fire dager, så det var begrenset hvor mye tid vi kunne bruke i hvert enkelt vann.

I godt driv innover vidda. Echo bærer kløv.

Sørvesten lagde bølger på vannene.

Egg og bacon til lunsj er aldri feil!

Tone i stekingen av egg og bacon.

Echo satser på at det byr seg en bit bacon.

Tone forsøker fiskelykken. Ikke napp her heller.

Echo har plass i enden av teltet. Ligger delvis på våre Exped Downmat liggeunderlag. Legger jervehiet over for å beskytte liggeunderlagene noe. Fungerer veldig fint.

Teltet slått opp for kvelden.

Dag 3 - Ørret og røye på menyen!

Vinden hadde økt på i løpet av natta og lå som meldt rundt 10 - 12 m/s. Planen var å gå ca ei mil også i dag. Terrenget er såpass ensformig og uten landemerker at uten GPS ville vi måttet følge med på kartet hele tiden.

Glimt av sol men vind imot.

Tone sjekker GPS`en.

Terrenget endrer seg noe og vi begynner å nærme oss elveløpene.

Betydelig lavere vannstand enn tidligere i sesongen.

Fiskelykken prøves på nytt uten resultat.

Tidvis mye bølger på vannene.

Tid for lunsj og da var denne gamle båten midt i blinken som le for vinden.

Lunsj. Echo satser også her på en smakebit.. Forsøkte også her med makk uten napp.

Endelig er vi kommet til indrefiléen og elv med ørret og røye.

Det tok ikke lang tid før første ørreten var på. Blank og knall rød i kjøttet, veid til 550 gram.

Ikke noe å utsette på stilen! Håven ligger nedstøvet i boden hjemme, den har jeg ikke med på langtur.

Halvkilos ørreter.

Vi dro tre ørreter som vi skar filét av for å ha til middag, den største på 610 gram.

Tone dro seg ei flott røye på 450 gram. Det skal være den flotteste røya jeg har sett noen gang. Knall rød. Blodrød i kjøttet.

Røye av ypperste kvalitet.

Knall rød i kjøttet.

Ørretbiff til middag.

Dag 4 - To mil rask gange til Sirbma

Da vi hadde beveget oss ut av det mest spennende området bestemte vi oss for å gå helt ut av vidda denne dagen fremfor å bruke to dager ut. Det medførte ca to mil i rask gange for å rekke matvarebutikk en lørdags kveld. Vi fulgte stort sett ATV-spor ut av området, noe som i og for seg var helt greit. Utenom dette sporet ville vi brukt betraktelig mye lengre tid.

Laksefjordvidda fremstod for meg som et område som kan være helt fantastisk om fisken biter og været viser seg fra sin bedre side. Om fisken ikke biter og man attpåtil har dårlig vær kan området bli et stort antiklimaks om man har langt å gå. Fordelen med å gå så sent som i månedsskiftet august/september er at man slipper unna det meste av mygga. Vannstanden er en del lavere som gjør det enklere å gå over en del av elvene, men i følge de lokale kjentfolkene er fisket dertil vanskeligere så sent i sesongen. Jeg har uansett til gode å se finere fisk enn den vi dro på denne turen!
Merket scooterløype til bruk vinterstid.

ATV-spor.

Nei! Stå! Helvete... Echo tar gjerne en svømmetur med kløven fremfor å gå rundt.

Vannmannen i fri utfoldelse.

Nærmere Sirbma ble terrenget preget av mer vegetasjon.

Flott landskap.

Høstfarger.

På gjensyn!

1. Fantastisk flott rapport! Nydelige bilder! Får tårer i øynene og frysninger av det her! Og for noen fine eksemplarer av middagsfisk! Perfekt størrelse! Må forsøke å få meg en tur inn dit når jeg kommer oppover!

1. Hehe, takk for kommentar Bjarne! Vi var veldig fornøyd med fisken, den berget turen for å si det slik! Halvkilos passer perfekt i panna! ;-)

2. Utrolig bra rapport!! En av de absolutt flotteste friluftsbloggene jeg har sett! Inspirerende.
    Gleder meg til å komme meg opp til nord neste sommer på jakt etter storørret.

1. Hyggelig å høre Stian! Følger litt med på bloggen din også! Mye bra bilder! :-)

3. Flott rapport fra et område jeg var tidligere i sommer, bare litt lenger nord. Slike minner er gode å kose seg med i mørke vinterkvelder. Og snart er det en ny sommer.):

1. Takk for det! :-) Ble det noe fisk? Legger til bloggen din!

4. Heilt glimrande rapport og bilder! Får lyst til å ta ein tur oppover, ja.

Kva telt er det du har eigentleg? Liknar på eit Soulo, men det er vel ikkje det.

1. Takker! :-) Teltet er Hilleberg Allak.

5. Fantastisk rapport fra det vakre nord. Bra skrevet og flotte bilder. Den røya var rød ja...

1. Takk for det! :-) kan ikke huske å ha sett så rød røye før!

6. Herlig rapport og fine bilder som alltid! Kan skrive under på at kvaliteten på fisken der er topp. Rødere fiskekjøtt finnes ikke :)

1. Takk for det Pål Inge! Ja det var ingenting å utsette på kvaliteten på fisken :-)

7. flott serie fra et fantastisk område, heldig med både vær og fiskelykke, fikk lyst å ta ut på tur igjen

1. Takker! :-) Ser du tar mye flotte bilder selv! Blir å følge med litt fremover!

8. Herlig innlegg som trigger turtrangen. Flotte bilder rett og slett!

9. Hei.Så fine bilder! Artig å se fra Ifjordfjellet. Var selv på tur på Ifjordfjellet 2-9 sept. Fikk skikkelig lyst å dra tilbake etter å ha lest bloggen din. Det er et veldig bra turområde! :)

1. Hei! Ble det noe fisk på deg mens du var der? Takk for kommentar! :-)

2. Ja ble noen ørreter,ikke så mange. Men veeldig fornøyd med å få en 860 grams på kroken:) var litt dårlig vær med mye vind og regn den uken jeg var der så ble litt mindre fisking enn planlagt. Er du mye på tur i ifjord-området?

3. Ikke dårlig med 860 grams! :-) Var en del vind når vi også var der. Med så flatt landskap er været ganske avgjørende for om det er trivelig å være på Ifjordfjellet tenker jeg. Det var første tur for min del! Forsøker å gjøre litt rundt omkring i Finnmark.