torsdag 9. august 2012

Yrkesfisker for en dag

Jeg hadde spurt Roar om jeg kunne få bli med på havet en dag, og onsdags kveld ringte han og spurte om jeg ville være med. Jeg befant meg i et ferskvann og fisket etter sjø-røye/ørret da han ringte på kvelden, så jeg hadde et stykke hjem. Roar skulle gå ut på havet kl 05 torsdags morgen, så det var bare å komme seg i seng. Jeg rakk å få to timer på øyet før jeg måtte opp kl 04 og kjøre til startstedet. I fint vær gled vi ut havna med kaffekoppen i hånda. Det så ut til å bli bra vær!

Båten er innrettet med to juksemaskiner som drar fisken opp automatisk når den går på. Vi traff etter hvert på storseien og da var det akkurat så vi rakk å sløye unna fisken på hver vår maskin før en ny ladning var på vei opp igjen. Underveis forsvant all tråden på ene juksemaskinen i et uoppmerksomt øyeblikk, og uten noe reserve ombord gikk vi et par timer lengre vestover for å kjøpe ny. Vi antar at det hadde gått på ei storkveite og dratt alt utover. Vi ente opp med ca 400 kg fisk på en 20-timers tur, men da gikk det meste av tiden bort på å få tak i ny nylon til juksemaskinen. Det var først de siste par timene at vi fikk dratt opp mye sei. En sliten kropp returnerte til Svolvær ca et døgn etter at vi hadde gått ut på havet. Med bare to timers søvn var det helt ok å treffe senga! En flott tur!

På vei ut på havet i nydelig vær.

Båten.

Fisken ferdig sløyd og lagt på is. Hyse bakerst, torsk til venstre og sei til høyre.

Sløye-kommen med torsk og hyse.

Roar sløyer fisk. Juksemaskinen oppe til venstre.

Undertegnede.

Kveldssol.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar