tirsdag 9. juli 2013

Stabburselva

Dato: 28.06 - 04.07.

Årets villmarks-eventyr ble endret i siste liten. Vi hadde opprinnelig tenkt oss med sjøfly inn til elv for å fiske, men problemer med transporten gjorde at vi måtte finne et alternativ. Torsdags kveld før avreise falt valget på Stabbursdalen, etter å ha fått skissert ei rute av kjentmann i området. Kano ble lastet i bilen, vei-punkter på gps`en lagt inn og Harald fikk i oppdrag å ordne kartblad for området. Fredags morgen kjørte vi nordover, turen var i gang.

Underveis nordover gjorde vi et stopp i Bjerkvik. Kartbladene ble tatt frem for en rask titt over området. Det viste seg etter hvert at to av tre kartblader var feil, og utenfor vårt område. Vi manglet kartblad for innmarsj og utmarsj, noe som var de to viktigste. Heldigvis kom Arnfinn i Alta oss til unnsetning, og stilte opp og ordnet kartblader sent fredags kveld. Hjerteligst!

Jeg har tidligere vært i Stabbursdalen nasjonalpark til fots, ved å gå inn fra nordøst-siden på høsten. Denne gangen skulle kano med, og vi skulle padle deler av elva. Vi gikk inn fra sørvestsiden ved Øvre Stilla.

Dag 1 - Øvre Stilla og inn i marka

Utstyret ble lastet ut av bilen natt til lørdag. Sekkene veide mer enn nok og mygga svermet. Vi bestemte oss for å gå en times tid inn i marka og sette opp teltet, for så å starte opp lørdags morgen.

Pakket og klar for turen.

Småstein i marka.

Teltet slått opp for kvelden. Harald har vært etter vann.

Planlegging av videre rute.

Dag 2 - To mil gange inn mot Stabbursdalen

Lørdags morgen startet vi opp i sol og lett bris. Vi hadde en lang dags marsj foran oss. Temperaturen lå rundt 20 grader, noe som begynner å bli vanlig for sommerturene i Finnmark.

Stedvis myr-terreng og små bekker.

Snøen holdt enda stand et par steder.

Dagens tiggerunde er i gang.

Teknisk pause. Vi gikk i 50 minutter og hvilte i 10.

Reinflokk.

Uthvilt og klar for ny økt.

Helt på slutten av dagen skulle vi bare gjøre unna sjarmør-etappen. I luftlinje hadde vi ca 800 meter frem til hvor vi hadde sett oss ut teltplassen for kvelden. Med slitne bein og ca 20 km bak oss, kom vi ned fra barmark og stein og inn i bjørkeskog og gress. Det viste seg raskt at det ikke var noen enkel rute det siste stykket frem til teltplassen, så vi bestemte oss for å gå rett gjennom bjørkeskogen på kompasskurs. Mygga og flua begynte etter hvert å tyte frem i gresset da det var tilnærmet vindstille.

Vi havnet etter hvert inn i et tett kratt som nådde oss opp over hodene. Vi kunne snu og ta en lang omvei rundt eller pløye gjennom. Vi gikk for sistnevnte. Det ble en intens halvtimes jobbing. Vi dro inn mygg og fluer på inn- og utpust mens vi gikk det vi klarte. Kløven til Echo bar jeg i hånda så han skulle komme seg gjennom. Echo hadde ingen beskyttelse for innsektene annet enn spray/myggmiddel i pels, så jeg begynte å bli noe stresset. Hadde det tatt lengre tid enn det viste seg å gjøre ville vi måttet stoppe opp og gjort noen tiltak for Echo, eventuelt snudd og gått tilbake.

Vi kom oss gjennom og opp på en liten høyde og fikk opp teltet så raskt vi kunne. I teltet kunne vi sjekke status på oss selv. Echo hadde tatt den største smellen, med bitt over hele buken, rundt øynene og på beina. For min del telte jeg 30 stikk bare på det ene kneet. Ansiktet hadde også vært på menyen da jeg rett og slett ikke tok meg tid til å ta frem myggnettingen.

Her trivdes mygga ekstra godt!

Oppspist av mygg etter en intens pløying gjennom kratt.

Mygga trivdes ekstra godt på svarte plagg, og baken til Harald.

Dag 3 - Padling

Etter gårsdagens møte med mygga hadde jeg gjort noen tiltak for Echo. En boxer-shorts ble klippet til og tapet på plass for å beskytte buken. Dette fungerte høvelig bra, og tok unna en del bitt. Kanoen ble montert og vi kunne endelig begynne padlingen, fortsatt i 20 grader og med litt trekk fra nord. Perfekte forhold.
Echo har fått på seg boxer for å beskytte buken mot mygg og flue.

Kanoen pakket bak.

Kanoen pakket foran. Echo sitter til venstre for sekken.

Underveis i løpet av dagen dro vi røye på ett kilo samt noe halvkilos ørret og røye. Harald ordnet filét til kvelds. Teltet ble slått opp i tilknytning til elva.

Røye på 1 kilo.

Harald ordner kveldsmaten.

Echo har søkt dekning for mygga i teltet.

Dag 4 - Stabburselva

Dagen startet med 23 grader og sol. Planen for dagen var å ta oss ca 20 km nedover Stabburselva med kanoen. Det viste seg raskt å bli en noe mer strevsom etappe enn vi hadde sett for oss. Lite vann gjorde at vi måtte dra kanoen mye i elva mellom de få stedene hvor vi kunne padle. Vi ønsket ikke å pakke ned for å begynne å bære alt utstyret.

Fin temperatur!

Med flua på slep.

Elva vekslet mellom å kunne padles noen strekk i små stryk, til vi padlet oss helt fast på stein og måtte dra kanoen over. Vadere ble ikke tatt med i sekken da vi hadde mer enn nok å bære på, og vi hadde strengt tatt ikke hatt bruk for de annet enn å holde oss tørre. Jeg hadde tatt med et par "clogs" fra Europris til kr 19,-. De veier nesten ingenting og fungerte fint i kanoen. Jeg brukte de også i elva hvor jeg vasset opp til skrittet på det dypeste. Hadde et lite uhell hvor jeg sklei på en stein og fikk en trøkk mot ankelen, utover det ble det ingen flere uhell i løpet av dagen. Kanoen fikk også kjørt seg bra i elva. Noen av de små strykene vi padlet måtte vi virkelig jobbe for å kjøre slalom mellom stor stein, og tidvis traff vi hardt inn i steinen.

Det måtte mye jobb til for å komme seg nedover elva.

Pause og fisking i kulp langs elva.

Tid for lunsj, da måtte teltet opp for å slippe unna mygga.

Etter en lang dag med mye jobb nedover elva kom vi til mer stillegående elv med høyere vannstand. Vi lå litt bak skjemaet så vi valgte å ikke holde på for lenge med fiskingen. Vi dro oss en flott ørret på 1,2 kilo som vi stekte til kvelds. Vi gikk oss så litt opp i høyden i duskregn og tåke før vi satte opp teltet.

Echo har fått på seg jakke for å slippe noe av flua/mygga.

Kveldssol og stillegående elv.

Ørret på 1,2 kilo.

Sjefskokken i gang med kveldsmaten. Ørretbiff på menyen.

I løpet av natten ble det et lite værskifte, med regn og vind. Flere av dagene hadde vi regnskurer med tilhørende vind som varte opp til en times tid, før det så skiftet til sol/overskyet igjen.

En liten videosnutt innenfra teltet på kvelden:

Dag 5 - Forflytning

Planen for dagen var å gå oss noe opp i høyden og prøve noen fiskevann. Gårsdagens etappe hadde gjort mye av klærne våte, så det hadde ligget til tørk i løpet av natta. Sola meldte sin ankomst i 05-tida noe som førte til badstu inne i teltet. Notis til neste tur: Ta med aluminiumsduk! Mens jeg lå i teltet og ikke fikk sove og med luftingen i teltet på vidt gap, tok jeg frem kameraet for å filme. Jeg reiste meg opp gjennom teltet og gjorde en sveip utenfor med kameraet. Femti meter bortenfor stod en elgokse og tygde på ei grein. Den oppdaget plutselig at den ikke var alene, stoppet tyggingen og la på sprang før den stoppet opp et øyeblikk og sendte nysgjerrige blikk tilbake. Villmark!

Vi gikk over kanoen før vi pakket den ned. Et par små rift i front var alt den hadde tatt skade etter en hel dag med juling i elva. Sekkene ble pakket og vi begynte med dagens etappe til fots.

Utstyret lagt til tørk etter en lang og fuktig dag med nedbør og vassing i elva.

Tørking av klær på Hilleberg Allak.

Leiren klar for å pakkes ned.

Echo gravde grop i bakken som han la seg i for å slippe noe av myggen.

Vel fremme ved et av fiskevannene ble teltet slått opp som ly for mygga mens egg og bacon ble servert til lunsj. Kanoen ble montert og gjort klar for fisking.

Montering av kano og lunsj.

Klart for fisking.

Echo ligger og følger med.

Fiske med sluk.

Ørret på 1,4 kilo. Harald sikret kveldsmaten.

En liten videosnutt fra fangsten. Måtte stoppe filmingen for å håndtere kanoen da vi drev inn mot sivet. Fikk med noe av sluringen.

Teltet slått opp for kvelden.

Dag 6 - Fisking

Dagen var satt av til fiske fra kanoen. Det ble en 8-timers fiskeøkt som resulterte i røye på kiloen og flere halvkilos røyer og ørreter. Vi forsøkte både sluk/spinnere og flue, men det var dorging med makk som gav resultater. Slitne og fornøyde ble det røyebiff til kvelds, før vi neste dagen satte kursen hjemover.

En videosnutt fra dorgingen:

Røye.

Stemningsbilde. Det blåste plutselig opp slik at det begynte å skvulpe litt opp i kanoen.

Ferdig med 8-timers fiske-økt med kanoen.

1-kilos Røyebiff til kvelds.

Dag 7 - Utmarsj

Utstyret ble pakket ned og gjort klart for utmarsj. Vi hadde 20 km gange i terrenget frem til E6. Kano-setene ble strippet ned og spantene tapet godt sammen for at sekkene skulle være så kompakte som mulig. Det ble nok en lang dag med sekk, men vi unngikk de verste myr-partiene ved å være nøye i rutevalget og ved å holde oss mest mulig i høyden. Det sparte vi nok en del tid og krefter på. Tilfeldighetene ville ha det til at da vi ankom E6 kom rutebussen fra Hammerfest etter 5 minutter. Vi fikk rasket sammen utstyret og kom oss med den inn til Alta, hvor vi tok taxi tilbake til bilen. En krevende men flott tur var over for denne gang!

Padlingen ferdig for denne gang.

Ikke fugl, men mygg som svermer foran regnbuen.
På gjensyn!

1. Så ut som en flott tur. Fin fisk fikk dere også. Ble litt smittet av (fiske)feber av å lese dette. Godt å se at Finnmark fortsatt lokker selv om du har flyttet noen mil sørover. -Tommy M.-

1. Det var det! Finnmark har nok de fineste turområdene i landet, så det blir nok flere turer fremover! :-)

2. Ser ut som en strålende tur, og når dere fikk så fin fisk glemte dere sikkert myggen litt:) Finnmark er magisk, vi reiser tilbake neste sommer. Takk for en herlig turrapport.

1. Takk for hyggelig kommentar! Skal nok tilbake neste år jeg også! :-)

3. Wow - what a cool tour guys :-) I already started thinking about a Finnmark tour myself. Was there on the motorbike in 2011. Loved it up there - a lot!
    Take care and happy ourdooring
    Sascha
    www.unterwegens.de

1. Thanks for your comment Sascha! :-)

4. Svært interessant rapport frå eit område som står på (den lange) lista over turmål som fortener eit besøk før eller seinare.

1. Ja lista over turmål er lang også her! :-)

5. Takk for en super rapport, ser ut til at dere hadde en knalltur!
    Vi er en gjeng som skal oppover om et par uker. Starter ved Suosjavrre og skal bruke 3 uker før vi detter ut i porsangerfjorden. Dere har vel ikke et kart over ruta med padling og bæring?

1. Og hva er det bikkja ligger på i kanoen?

2. Takker! Har desverre ikke noe kart med oversikt. Vi jobbet oss nedover uten å merke av noe på kartet. Bikkja lå på denne turen på en bivi bag, men til vanlig ligger han bare på et skumplast liggeunderlag som er brettet dobbelt. Dere får nok en knall tur! :-)

6. Takk for flott påminnelse om hva en kan få være med på i Nord-Norge! Kribler i kroppen etter å flytte nordover om et par uker.

1. Takk for det Jan Erik! Lykke til i nord! :-)

7. Takk for at så mange fine naturopplevelser deles med andre. Blir nok til at jeg kikker innom flere ganger i løpet av vinteren når tida blir lang og spesielt Finnmark spøker i tankene. Gleder meg allerede til sommeren. Flott blogg.

8. Gode minner dukker opp da eg leser dette, prøvde å gjennkjenne meg via bildene, men klarte det ikke :) Juli/august 2015 vil eg tilbake å gjennomføre samme rute som sist :) Flott Rapport, takk :)