søndag 10. juli 2011

Fisketur med Ally-kano i Øvre Pasvik Nasjonalpark

Dato:  04.07 - 09.07.2011

Sammen med Harald ble det en 6-dagers padletur rundt omkring i Øvre Pasvik Nasjonalpark juli 2011. Vi hadde et fantastisk vær, godt fiske og lite mygg.

Dag 1 - Svartbrysttjørna til Ellenvatnet

Vi startet turen helt nord i vannet Svartbrysttjørna som igjen ligger nord for Ellenvatnet som var turens hovedmål. Det går grusvei helt inn til Svartbrysttjørna, slik at vi fikk fraktet alt utstyret nesten til vannkanten. Det store spørsmålet for dagen var hvor lang tid vi ville bruke på å montere Ally-kanoen. Ved første gangs montering hadde det vært en prøvelse i seg selv, slik at den hadde stått montert i flere måneder før den ble pakket sammen og tatt med på turen. Til vår store lettelse gikk monteringen over all forventning, og vi brukte bare 27 minutter på å sette den sammen!

Ally-kanoen klar for montering

Spantene lagt i riktig rekkefølge. De var merket med bokstaver
for å lette arbeidet

Noen av kryssene i bunn av kanoen ble stripset for ekstra sikkerhet

Flytetau ble festet i hver ende av kanoen for å kunne dra den

Karabinkrok ble stripset på spant for å feste fiskestangen med. I bunn av kanoen ble det festet en løkke som ble tredd
rundt enden av fiskestangen. Dette fungerte utmerket og gjorde at man kunne padle med sluk ute uten å holde stangen
Duct-tape rundt karabinkroken

Echo fikk tildelt plass midt i kanoen. Sele med håndtak på ryggen
 for om nødvendig å kunne dra han opp i kanoen igjen. Dette ble
forsøkt ved én anledning og gikk veldig greit

Padler langs Svartbrysttjørna. Fiskingen har startet

Første fisken, en har på ca 3 hekto

Da vi hadde padlet oss helt til sør-enden av Svartbrysttjørna måtte vi lasse av utstyret og bære kanoen ca en kilometer videre inn til Tørrfurutjørna. Vi trodde vi skulle kunne padle et godt stykke innover på det som så ut som en brukbar elv, men møtte stein og lite vann. Det anbefales å bære kanoen fra helt i sør-enden av Svarbrysttjørna, da det går fin sti her. Etter å ha gått med kanoen gikk vi tilbake for å hente utstyret. Furuskogen viste seg fra sin beste side med regnbue som kuliss. Echo fikk også prøve seg litt med den nye kløven.

Regnbue

Echo med kløv av merket Laika

Det ble en siste bæring fra Tørrfurutjørna til Ellenvatnet. Den tok bare 10 minutter på fin sti. Her er vi akkurat kommet frem til Ellenvatnet og Harald holder på legge utstyret i kanoen.

Starten av Ellenvatnet

Fantastisk vær!

Furuskogen i sollyset

Ellenkoia er en åpen koie som ligger helt nordøst i Ellenvatnet. Den var ledig så vi bestemte oss for å ta inn på den for kvelden.

Ellenkoia

Harr til middag

Dag 2 - Storgjedda

Dagen startet med havregryn til frokost. Før jeg tok kveld hadde jeg kastet ut dupp med makk, og det hadde gått på en fin harr i løpet av natta. Vi padlet fra hytta og sørøstover i vannet. Vi dro flere abborer på rundt 3-4 hekto og et par halvkilos harr til. Det var for det meste sluk de tok på.

Etter å ha fisket en stund padlet vi i land på en holme for å spise lunsj. Da vi var ferdig å spise skulle jeg ta et par kast med stanga mens Harald pakket sekken. Jeg hadde før turen fått tips om å kjøpe stålfortaum i tilfelle man skulle få gjedde på kroken. Jeg satt denne på og kastet sluken ut. På første kastet ser jeg en stor gjedde komme etter sluken. Jeg sakket litt på sveivinga da det bare var et par meter igjen før vannkanten, og ser da at gjedda går på. Den snur momentant og går rett utover igjen, og sluringa er i gang! Da Harald hadde fiskevekt på opp til 5kg måtte vi skjære hodet av fisken og veie dette for seg. Hodet veide 1,2 kg! Totaltvekt på gjedda var 6,2 kg.

Etter å ha fisket en god stund til padlet vi i land på en ny holme, Tjørnholmen. Her slo vi opp teltet for natten og skjærte filet av gjedda som ble stekt på panna ved vannkanten. Snadder!

Harr

Gjedde på 6,2 kg tatt på sluk

Gjedde

Gjedda i Ally kano

Teltet slått opp på Tjørnholmen

Filet av gjedde

Harald og Echo på Tjørnholmen

Speilblankt vann og gjedde i panna!

Utsikten for kvelden fra teltet på Tjørnholmen

Dag 3 - På jakt etter ørret

Vi pakket ned campen på Tjørnholmen og fisket oss lengre sørover og inn i Skinnposevatnet. I bukta helt øst i vannet padlet vi til land og gikk innom et par småvann og inn til Hallervatnet. Vi tenkte det kunne være muligheter for ørret der inne. I fantastisk vær gikk vi innover furuskogen. Echo fikk også nå forsøke seg litt med kløven. Alle vannene viste seg å inneholde Abbor. Ørret så vi desverre ingenting til. I Hallervatnet dro jeg på ny ei gjedde, også denne på første kastet og på sluk. Den veide 3 kg. På vei tilbake til kanoen gjennom furuskogen kom vi over en gammel bjørneskit.

Vi padlet i retur og ut av Skinnposevatnet og sørvestover og ned til Grenseparvasshytta hvor vi tok inn for kvelden. Dette er en åpen koie. Det ble også denne dagen fisk til middag, stekt på bål.

Andreas og Echo

Bukta øst i Skinnposevatnet

Echo med kløv

Echo hentet abbor opp av vannet som hadde blitt kastet ut

Bjørneskit

Fisk til steking

Dag 4 - Finskebukta

Vi sov til kl 12:00 denne dagen, lagde frokost og pakket ned utstyret. Vi gikk så ca 200m til en bekk for å fylle vannflaskene. På denne turen klarte jeg å miste solbrillene to ganger. Andre gangen fant jeg dem ikke igjen. Vi gikk over området to ganger og jeg satte Echo i søk men til ingen nytte. Bittert!

Vi padlet inn i Finskebukta for å se på området. Ved grensen hang det et gammelt skilt med forbud mot å trå over grensa. Dette gjelder ikke lengre da man kan passere finskegrensa fritt hvor som helst til fots.

Etter å drasset rundt på en kartong egg i noen dager var det endelig dags for en skikkelig frokost med egg og bacon. Det smakte fantastisk godt! Vi fisket oss nordover og slo opp teltet på en ny holme i Ellenvatnet. Her lagde vi bål ved vannkanten og stekte fisk til kvelds. Været viste seg fortsatt fra sin beste side.

Gammelt skilt ved grensa til Finland

Egg og bacon til lunsj. Snadder!

Echo og Harald

Nydelig vær

Bål ved vannkanten

Dag 5 - Lyn og torden

Dagen startet med et kaffebål ved vannkanten. Echo hadde fått lov til å sove inni teltet for å slippe unna mygga, noe han virkelig satte pris på. Han lå i alle mulige positurer i teltet og hadde vel størsteparten av gulvflaten selv utover natten. Dette medførte en mindre bra natt søvn for oss. Vi pakket ned utstyret og padlet til noen holmer hvor vi hadde fått fin harr tidligere. Det viste seg at vi også denne dagen fikk harr akkurat på denne plassen.

Mens vi stod og fisket på en holme så vi mørke skyer komme i vår retning, og det tok ikke lang tid før vi hørte torden et godt stykke unna. Vi så etter hvert også lyn og telte ca 30 sekunder før vi kunne høre torden. Da lynet beveger seg i ca 330 m/s vil det da si at det lynte ca 10km unna oss. Vi fant ut at det var best å padle inn til land. Etter å ha padlet i ca 20 minutter slo lynet ned ca 3km unna oss. Det ble en kjempe lyd i marka av tordenet. Det ble vindstille for et lite øybelikk, før så regnet høljet ned. Etter 10 minutter var uværet over og vi padlet tilbake til holmen igjen.

Vi bestemte oss for å padle nordover og til Svarbrysttjørna da vi måtte være ute av området dagen derpå. Vi slo opp teltet på en odde på vestsiden av vannet i strålende vær og tok turens første bad. Det var tildels mye mygg.

Echo fant seg fort til rette i kanoen, også på land

Uvær i anmars

Utstyret klart til å bæres til neste vann

Dag 6 - Sol og varmt

Jeg våknet i teltet kl 05:30 av at det var noe så vanvittig varmt. Solen stekte på teltet og Harald hadde lagt seg under ei furu utenfor. Litt utpå formiddagen viste gradestokken 28 grader! Vi spiste frokost og pakket ned utstyret og padlet tilbake til bilene. En fantastisk tur i et nydelig område var over. Harald satte kursen hjemover mens jeg kjørte til Kirkenes for å proviantere da jeg skulle fortsette turen innover mot Gallok.